Uitstelgedrag….

 Iedereen kent het… uitstelgedrag… maar wat er tegen doen? Ik geef alvast 10 tips!

10 tips om uitstelgedrag te vermijden/voorkomen

Doen Niet doen
1. Maak een duidelijk schriftelijk plan met een overzicht van alle studie- en andere activiteiten Vage plannen als ‘Ik moet het tentamen halen’, of ‘Ik zie wel hoe het gaat’.
2. Bepaal prioriteiten in je studie en andere activiteiten Onduidelijke en onhaalbare plannen als ‘alleen maar studeren’ en ‘alles inhalen’.
3. Bepaal de hoeveelheid tijd die je hebt en die je nodig hebt. Maak daarna een realistische tijdsplanning Zonder analyse stellen ‘Ik heb tijd genoeg’ en ‘Dat gaat gemakkelijk in deze (korte) tijd’.
4. Denk realistisch na over je eigen prestaties Prestaties toeschrijven aan geluk, hulp van anderen, enz.
5. Bouw zelfvertrouwen gebaseerd op feiten op; wees tevreden met beperkte successen Voortdurend twijfelen of je dit wel kunt en bevestiging bij anderen zoeken
6. Stel een tijdstip vast en begin (als een werknemer) met je taak van dat moment Morgen begin ik, want nu….
7. Ga aan het werk, hoe je je ook daarbij voelt Ik heb niet zo’n zin en dus…..
8. Zie fouten onder ogen en leer daarvan Jezelf verwijten maken als het niet meteen lukt
9. Als het tegenvalt, dan is dat een tegenslag die je zult moet leren aanpakken Als het tegenvalt, dit opvatten dat het totaal niet meer gaat
10. Beloon jezelf als je op de goede weg bent Ontevreden blijven, want ‘Ik moet nog zoveel’
Geef een reactie

